Erilaisuus on rikkautta. Usein myös aivan sananmukaisessa mielessä, sillä mitä omaperäisempää jokin on, sitä vaikeampaa sitä on matkia. Itsensä onnistuneesti brändänneet outolinnut, kummien keksintöjen kehittelijät ja muut elämäntapaseikkailijat saattavat onnistua menestymään myös taloudellisesti. Jos omia juttuja tehdessä ansaitsee elantonsa ja kartuttaa verokertymää, sitä voi mielestäni pitää jo menestyksenä.

Leenan tarina

Erikoisten yhdistelmien voima tuli mieleeni, kun osallistuin Paluun järjestämään tilaisuuteen, jossa Leena Saha puhui itsensä työllistämisestä. Leena on ohjaustoiminnan artenomi, kiinalaisen lääketieteen ammattilainen, joogan ja taideterapeuttisten menetelmien ohjaaja. Polku tähän pisteeseen on ollut polveileva ja kierrellyt erilaisten kokemusten ja myös ihan konkreettisesti eri maiden kautta. Tarina alkoi nuoresta maailmanparantajasta, joka lähti intoa täynnä vapaaehtoistöihin Etelä-Amerikkaan ja törmäsi siellä omiin rajoihinsa. Niitä on sittemmin venytetty työharjoittelussa espanjalaisten narkomaanien kanssa sekä pienyrittäjänä Suomessa.

Leenalla on oma yritys, Yogart, (Paluun jäsen: jäsenyydestä on hyötyä myös yrittäjille) joka yhdistelee joogaa ja taideterapeuttisia menetelmiä. Vaikka yritystoimintaa aloittaessa yhdistelmä oli uusi ja erikoinen, pian Leena huomasi samantyylisiä yrityksiä syntyneen enemmänkin. Monille yrittäjille kopioijat, jotka käyttävät toisten ideoita omassa liiketoiminnassaan, ovat todellinen ongelma. Sekä tuotteita että palveluja voidaan kopioida, ja härskeimmät käyttävät toisten kuvia tai tekstejä omassa mainonnassaan. Joskus taas hyvät ideat tulevat mieleen useammille tekijöille yhtä aikaa, eikä samantyylisissä tuotteissa, palveluissa tai mainonnassa ole aina kyse kopioinnista.

Leenalle oma juttu löytyi kiinalaisen lääketieteen yhdistämisestä mukaan palettiin. Hänellä on tutkinto myös kiinalaisesta lääketieteestä, jota hän pystyy hyödyntämään kursseillaan joogan ja taideterapeuttisten menetelmien lisäksi. Tämä yhdistelmä on sen verran harvinainen, ettei samaa tekeviä ole tullut vastaan.

Sitä myydään, mitä osataan tehdä

Nykypäivän valinnanmahdollisuuksien runsaus ja toisaalta pysyvien työpaikkojen harvinaisuus ovat luoneet tilanteen, jossa monien työura ja opinnot tuntuvat koostuvan täysin irrallisista palasista, joita yhdistää vain niiden kokija. Tässä piilee kuitenkin uhan lisäksi myös mahdollisuus. Omat kokemukset ja niiden muodostama osaaminen ovat voimavara, jota ei muilla ole.

Monelle itsensätyöllistäjälle oma persoona on samalla myös liiketoiminnan ydin. Sitä myydään, mitä osataan tehdä. Maailma muuttuu niin hillitöntä vauhtia, ettei kaikkea tarpeellista tai haluttavaa todellakaan ole vielä markkinoilla. En tiedä oliko kukaan osannut arvata kaipaavansa jooga, taideterapeuttisia menetelmiä ja kiinalaista lääketiedettä yhdistelevää kurssia, mutta kysyntää niille kuulemma on.

Asiakkaiden puutteessa kärvistelevän itsensätyöllistäjän kannattaakin miettiä, voisiko omaa osaamista yhdistellä tavoilla, jotka eivät ole aiemmin tulleet edes mieleen. Itse olin mielestäni nimenomaan kulttuurialan ammattilainen, tuottaja, joka sai pyörät pyörimään ja hommat etenemään. Kun huomasin, että myös muiden alojen yhdistyksissä kaivataan tietoa siitä, miten haetaan rahoitusta ja tehdään ruohonjuuritason varainhankintaa, eteeni avautui aivan uusia mahdollisuuksia.(Jos kaipaat koulutusta aiheesta, otahan yhteyttä!)

Facts tell, but stories sell

Vaikkakin arvostan suomen kieltä ja koetan välttää englannninkielisiä ilmauksia suomenkielisessä tekstissä, olen niin ihastunut otsikon riimiin, että haluan käyttää sitä. Tosiasiat ovat tosiasioita, ne kertovat miten asiat ovat. Ihmiset, varsinkin suomalaisessa kulttuurissa kasvaneet ihmiset, kokevat usein olevansa asiaihmisiä, joiden toimintaa tunteet eivät ohjaa. Silti harva valitsee vaikkapa syömiään suklaapatukoita tosiasioiden pohjalta. Päätökseen vaikuttaa tunne, jonka syntymiseen voi myötävaikuttaa kiinnostava tarina.

Toiseksi paras mainos, heti tyytyväisen asiakkaan jälkeen, on tekijä itse: hänen tarinansa, arvomaailmansa, se mikä tekee hänestä juuri hänet. Tarinansa voi toki kertoa monella tavalla, eivätkä ne kaikkein ilmeisimmät tavat ole aina parhaita. Kun etsin vaikkapa maatilamajoitusta, en välttämättä halua heti etusivulta lukea isäntäpariskunnan vaikeasta taipaleesta vesivahingon, jatkuvasti sairastelevien kolmosten ja törkeitä juoruja levittävän eksän ristitulessa (keksitty esimerkki: olen pahoillani jos tällainen elämäntilanne on jollekulle sattunut).

Työelämän aito minä on yksi todellinen versio ihmisestä. Meissä kaikissa on monia puolia, eikä niistä kaikkia tarvitse välttämättä esitellä joka tilanteessa. Koulussa Kajaanissa kaverit väittivät, että ”joka pierua pidättää, se muutakin vilppiä harrastaa”. Itse en uskonut tähän yläasteella enkä usko nytkään. Jotain voi jättää kertomattakin ja olla silti aito. Mutta aito kannattaa olla, sillä se on helpoin tapa erottua massasta. Kukaan ei voi olla samanlainen kuin sinä, ei vaikka miten yrittäisi.

Onneksi markkinoinnissa ja myynnissä ei tarvitse olla täydellinen, riittää että kauppa käy. Kun tarvitset kumppania, joka pitää huolta laskutuksesta, palkanmaksusta ja muista paperitöistä, ota yhteyttä!